Dec 04 2017

Wat maakt een gewone topadviseur?

Published by jaspervanderwal at 12:27 pm under Uncategorized, Volkshuisvesting

Soms denk je:” Wat is ook al weer bijzonder aan mijn vak?” Bijvoorbeeld als je weer op een feestje moet uitleggen wat je doet als je zegt dat je bij een adviesbureau werkt. Wat doe je dan eigenlijk? Ik hoop zelf dat ik de organisaties en de mensen die ik adviseer een stukje sterker, slimmer en energieker achterlaat. Maar wat is dan de ‘Vannimwegen’ factor? Toen ik mijn collega Karin vroeg waarin wij zelf dan het verschil maken, kreeg ik een heel aardig lijstje van karakteristieken:

  • Wij zijn eerlijk en constructief kritisch; we denken zelf na en geven onze echte mening, dat is niet altijd de makkelijkste. Maar we denken dan ook meteen na/mee over een oplossing.
  • We zijn harde werkers en écht goed: we doen wat er moet wanneer het moet. Dus ook als dat vraagt om avond of weekend werk: als het nodig is leveren we, en de kwaliteit is goed of boven verwachting.
  • We zijn heel betrokken en zorgvuldig in de relatie: je kunt ons vertrouwen en je kunt met je problemen en vraagstukken bij ons terecht.
  • We zijn gewone topadviseurs. We kunnen goed opschieten en communiceren met alle niveaus: medewerkers, huurders, ambtenaren, middenkader, topmanagement, directie, bestuurders en toezichthouders.

Wat maakt volgens haar het verschil in onze aanpak? Daar waar iedereen zegt: “goed stuk”, of “goed idee”, denken wij altijd nog een stapje verder en kunnen we altijd nog iets verbeteren. In dezelfde tijd verzetten wij meestal meer werk dan anderen, en/of we leveren sneller dan je van anderen gewend bent. Bovendien hoeft er vaak (bijna) niets meer aan te gebeuren. We zijn er voor je. Een bepaalde functie of positie is een stuk minder eenzaam als je met iemand je zorgen kunt delen en die iemand daar integer in is, je kan helpen en je op nieuwe inzichten kan brengen. Dat kunnen wij. Je hebt verder niet veel adviseurs nodig om de betrokkenen op alle niveaus te bereiken/bedienen. Dat kan met één en dezelfde adviseur, die daardoor ook alle aspecten meekrijgt en snapt. Dat schakelt als opdrachtgever veel makkelijker en sneller.

Dat klinkt natuurlijk fantastisch. Hebben wij nog zaken die wij aan onszelf kunnen verbeteren? Ja natuurlijk. Wij hebben soms wel erg sterke eigen ideeën over hoe je dingen aanpakt. We zijn wars van modegrillen. Het betekent dat we vaak een beetje “anti” reageren op procesinnovaties zoals Scrum, werken vanuit THE WHY en een fenomeen als procesoptimalisatie. We krijgen jeuk van die woorden. Projectmatig werken “volgens het boekje” of het hanteren van een model, dat vinden we vaak te ingekaderd. We gaan liever een eigen gang. Onze uitdaging is om te erkennen dat onze praktijkwijsheid soms handig via een “methode” aan de man gebracht kan worden in organisaties. Die bewegen dan wat sneller mee. Werken volgens methodieken helpt mensen in organisaties die de proceservaring niet hebben. Daarmee wordt methode verandertool. En dus iets dat je zou moeten inzetten.

Waar we ook nog een slag in kunnen maken is onze focus. We zijn van “het wonen” en binnen dat domein vinden we dat we overal verstand van hebben. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet kan met een bureau van 15 adviseurs. Leren om ons te beperken tot een aantal inhoudelijke kernthema’s en een paar procesmatige kernvragen zou kunnen helpen. Enerzijds om sterker te worden in onze kern (organisatieadvies, meerpartijenmanagement, boardroom advies). Om nog scherper te krijgen hoe en met wie wij willen groeien. En om nog beter herkend te worden door klanten op wat wij van Vannimwegen hen kunnen brengen. Leren nee zeggen tegen een interessant onderwerp, en leren nee zeggen tegen collega’s die iets nieuws willen oppakken, dat is denk ik een van onze grootste uitdagingen. Want wij zeggen graag ja.

No responses yet

Comments are closed at this time.

Trackback URI |